Biram Zdravlje logo

Razvoj i poticanje pažnje u predškolskoj dobi

Razvoj i poticanje pažnje u predškolskoj dobi shadow illustration

Piše: Jelena Bartolović Vučković, prof. logoped

Kroz život se od nas očekuje da izvršavamo različite zadatke, usvajamo znanja i vještine.

Kako bismo bili u mogućnosti izvršiti te zadatke, ali i ostvariti komunikaciju s okolinom potrebne su nam koncentracija i pažnja.

Pažnja je mogućnost selekcije različitih podražaja iz okoline i usmjeravanja na točno određene i željene podražaje.

 

Pažnja se razvija i mijenja od samog rođenja.

Kod novorođenčeta možete primijetiti reakciju na lagane zvukove ili vizualne podražaje kroz jednostavne promjene u aktivnosti.

Ako čuje neki novi zvuk u blizini novorođenče će prestati sisati i širom otvoriti oči.

Također, u toj najranijoj dobi javlja se i selektivna pažnja, mogućnost da se usmjerimo na nešto što nas zanima.

Kod beba je to usmjeravanje na jednostavni vizualni podražaj u odnosu na nešto komplicirano.

Kako dijete raste mogućnost usmjeravanja pažnje postaje sve lakša.

Dijete se sve lakše usmjerava na neki zadatak, usmjeravanje traje dulje, teže ga je omesti, a započinjanje novog zadatka je brže i jednostavnije.

 

Kako se razvija pažnja?

 

Postepeno.

 

Razvoj i poticanje pažnje u predškolskoj dobi shadow illustration

Tablica 1

U dobi od godinu ili dvije malo dijete je zainteresirano za svijet oko sebe, znatiželjno istražuje svaki predmet koji mu je u blizini, prima slikovnicu i lista je.

Sve te aktivnosti su kratke, prosječno u trajanju 2-6 minuta.

Dijete je u te dvije minute u mogućnosti usmjeriti svoju pažnju na dva predmeta i istraživati ih, ali vrlo lako ga mogu neki novi i zanimljivi podražaju preusmjeriti na daljnje istraživanje.

S 3 godine može na nekoliko minuta „isključiti“ ono što ga ne zanima.

Npr. dok gleda crtić koji je baš super, selektivno će „isključiti“ na nekoliko trenutaka glas mame koja mu govori da ide pospremiti sobu.

Postepeno se poboljšava kontrola pažnje i mogućnost svjesnog usmjeravanja na aktivnosti.

Značajna promjena događa se nakon pete godine.

Napredak je vidljiv u kontroli pažnje koju je teže omesti, a pozornost dulje traje.

Dijete je u mogućnosti usredotočiti se na neke važne aspekte zadataka, a manje na neke nevažne.

Tako će moći prelistati zanimljivu slikovnicu dok se brat ili seka pored igraju s kockicama i pjevaju pjesmice.

U ovoj dobi u mogućnosti je čak i planirati i uspoređivati mogućnosti koje su stavljene pred njega.

U predškolskoj dobi svjesna pažnja djeteta može trajati 10-15 minuta, a u određenoj aktivnosti dijete može provesti čak i do 60 minuta, s kraćim odmorima.

Možete očekivati 10-15 minuta pažnje na rješavanju radih listića, a oko 60 u igri s kockicama, bebama…

Ujedno, u ovoj dobi dijete je u mogućnosti koristiti različite naučene tehnike za usmjeravanje pažnje.

 

Kako poticati pažnju?

 

Kao što ste već primijetili u tablici trajanje pažnje nije jednako za svu djecu iste dobi, a razlike među vršnjacima su uobičajene.

Iako je pažnja vještina koja je važna za naš razvoj, poticanje iste ne mora biti nužno komplicirano.

Najjednostavniji način za razvoj pažnje je omogućiti djetetu rutinu, pravila kuće koja moraju pratiti.

 

Djeca vole kada je nešto predvidljivo i stalno, to im daje osjećaj sigurnosti.

Omogućite djetetu da svaki dan ide na počinak u isto vrijeme, prije toga uspostavite Vašu rutinu (npr. večera, pranje zubića, čitanje knjige i spavanje).

Za vrijeme obiteljskih obroka dajte djetetu zadatak postavljanja stola i donošenja namirnica, u skladu s njegovom dobi.

Tijekom obroka, koji vam dijete pomogne servirati na stol, važno je paziti na uravnoteženu prehranu jer uravnotežena prehrana može pridonijeti poboljšanju pažnje i koncentracije.

U postizanju optimalnih dnevnih potreba za omega-3, omega-6 masnih kiselina, cinka i magnezija kod djece starije od 5 godina može pomoći Espirico dodatak prehrani.

Osim rutina i različite igre i aktivnosti utječu na pažnju.

Poticanje pažnje može biti i zabavno.

Prilikom poticanja važno je da su aktivnosti primjerene dobi djeteta, ali i njegovom trenutnom opsegu pažnje (koji će postepeno rasti kako se zabavljate).

 

Igra, igra i… igra

 

Svi se sjećamo različitih društvenih igara iz našeg djetinjstva i zabave koju su nam pružili bilo da je to bio Crni Petar, Čovječe ne ljuti se, Monopoly, memory…

U svakoj toj igri dijete uči čekati i pratiti svoj red, mora zapamtiti i poštovati pravila igre, prebrojava točkice na kockici za pomicanje (i pamti taj broj), te prati tijek igre (ili položaj kartica) kako bi dobio nagradu, odnosno pobjedu.

Kod starije djece mogu se igrati i različite jezične igre pogađanja, zagonetke, traženja zadanog predmeta u sobi (na temelju opisa) ili igre kao što je Crna kraljica 123 pretvori se u … ti kada se od djeteta traži da stoji u određenoj pozi jedno vrijeme.

Slaganje puzzli je igra koja se može igrati kroz cijeli život.

Ovdje se preporuča pratiti djetetov interes i za početak koristiti puzzle s njemu bliskim temama, kao što su likovi iz omiljenog crtića.

Kako bi dijete dodatno motivirali koristite veličinu puzzli primjerenu dobi djeteta.

Ukoliko dijete još nije dovoljno veliko za slaganje puzzli različite drvene umetaljke mogu poslužiti kao alternativa.

Ukoliko je dijete više zainteresirano za manualne aktivnosti, igre građenja, slaganja kockica (mogu po zadanom modelu ili kreativno) također potiču pažnju i koncentraciju.

Čitanje slikovnica, crtanje, labirinti, traženje određenog detalja na slici ili pogrešaka, precrtavanje zadanih likova, uz predčitačke vještine, pozitivno utječu i na djetetovu pažnju.

Između aktivnosti preporuča se napraviti pauza tijekom koje će dijete biti motorički aktivno (iako i motorička aktivnost i redovna tjelovježba pozitivni utječu na koncentraciju i pažnju).

Uz različite igre razgibavanja, djetetu možete osmisliti mali poligon koji će se sastojati od penjanja, provlačenja, zaobilaženja prepreka, praćenja zamišljene linije na podu, a ako želite malo začiniti igru zadajte točno određeni redoslijed „rješavanja“ poligona koje dijete mora zapamtiti.

Unatoč poticanju pažnje kroz igru i zabavu, nekoj djeci je teško pratiti upute, usmjeriti pažnju, pretjerano su impulzivna.

Ukoliko vi kao roditelj, odgajatelj ili osoba bliska djetetu primijetite da se kod djeteta ne povećava vremenski period usmjeren na neki zadatak, nemojte odmah misliti da se radi o nekom poremećaju pažnje (npr. ADHD), već se obratite stručnjaku koji će vas savjetovati i uputiti na aktivnosti koje su primjerene Vama i Vašem djetetu.

Razvoj i poticanje pažnje u predškolskoj dobi

 

O autorici teksta:

 

Jelena Bartolović Vučković, prof. logoped, ESCF specijalist za poremećaje tečnosti govora

Certificirani terapeut Lidcombe programa za terapiju djece predškolske dobi koja mucaju.

Višegodišnje iskustvo stekla je radom u zdravstvenom sustavu gdje je djelovala u području logopedije - od pedijatrijske do neurološke populacije.

Uže područje zanimanja su joj mucanje i poremećaji tečnosti govora, disfagije i neurološki jezično-govorni poremećaji.

Trenutno je doktorant na doktorskom studiju Translacijska istraživanja u biomedicini Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Splitu s interesom istraživanja usmjerenom prema poremećajima gutanja (disfagija) kod osoba s dijagnozom multiple skleroze.

 

Literatura Tablica 1:  H. F. Neville – sažeto iz više znanstvenih radova, preuzeto sa https://blog.lingobus.com/chinese-learning-resources/how-long-can-your-child-stay-focused-and-how-can-you-help/